onsdag den 24. februar 2016

Hvor kan hjælpen hentes fra?

Jeg har så småt indset at jeg måske har stress. Jeg har siddet og læst på hvad stress er og jeg har siddet lidt på en aften hvor begge børn og Hanne sov og set hvor hvordan jeg ville kunne få noget hjælp.

Jeg har læst at man skal starte med at gå til lægen for at få konstateret om man har stress. Derudover har jeg surfet lidt med tilbud i min kommune, fagforening og fagprofessionelle og det jeg er kommet frem til er at kommunen har 2 forskellige slags tilbud. Fagforeningen har 2 rådgivere man kan gå til og et kursus, Og af fagprofessionelle er der fundet 2 forskellige.

Kommunen
Helhedstilbud
Dette er et  tilbud hvor man kan få et afklaringsforløb, hvis man er sygemeldt grundet sygdom som fx stress og depression. Forløbet løber over 6 uger med fremmøde på 10 timer om ugen.  Dette forløb indeholder som bl.a. undervisning i kropsbevidsthedstemaer, undervisning i psykiske temaer, motion ect. (13) 

Akuttilbud
Er et gratis tilbud hvor der gives rådgivning og støtte til at håndtere sin situation. (14)


Fagforeningen
Benyttelse af APV (arbejdspladsvurdering)
Når arbejdspladsen skal vurderes kan man i vurderingen nævne de stressende faktorer og arbejdspladsen kan tage dem til vurdering og prøve at løse problemet (15)

Benyttelse af arbejdsmiljørepræsentation
En arbejdsmiljørepræsentant er de ansattes talerør til ledelsen i spørgsmål om arbejdsmiljøforhold. Det er repræsentantens der i det daglige skal arbejde for et grodt arbejdsmiljø. Så jeg kan gå til min repræsentant for at gøre denne opmærksom mår det dårlige arbejdsmiljø på arbejdspladsen. (16)


Kursus
Fagforeningen afholder en gang imellem et kursus, hvor man lære at skelne mellem at have travlt og have stress. (17)

Fagprofessionelle
Stresskonsulent
En stresskonsulent holder foredrag og kurser om stress samt har terapisessioner hvor man går i dybden om stress og løsner op for stress (18)


Psykolog
Ved en psykolog, kan man snakke om tingene, finde ud af hvad problemet er ved at gå i dybden med det hele. (19)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar