mandag den 22. februar 2016

Kan vejledning mindske diskussionerne?

Gennem vejledning med Hanne, kan der måske findes frem til årsagen af ”hvorfor” Hanne er så beskyttede. For at kunne give en god vejledning og kunne hjælpe Hanne er det vigtigt at anvende forskelige vejledningsmetoder.



Vejledning er en etisk handling. Vejledning drejer sig om at hjælpe og drage omsorg for et andet menneske. En vejleder er ikke vejleder for sin egen skyld, men for en andens. Én konsekvens af vejledning er en etisk handling og kvaliteten af vejledningen – om den er god eller dårlig – er også et etisk spørgsmål. (2)

Vejledning er en udviklingsproces, hvor den vejledte kan træde ind i en proces hvor det handler om et erhverve ny viden, nye kompetencer, nye færdigheder eller nye adfærdsmønstre. (3)

I en vejledningsproces er det vigtigt at vejlederen udviser respekt. Denne respekt kan medfører en god vejledning. Der er bl.a. vigtigt at udvise respekt for den vejledtes grænser og følelser, samtidig med der ved brug af den vejledtes styrke og kraft, skal ske en udfordring fra vejlederen, således den vejledte ”skubbes”. (4)



Jeg formoder at det der vil fungere bedst for Hanne, er en kombination af to vejledningsformer. Først at Hanne selv skal sætte ord på og forholde sig reflekterende til sine egne problemstillinger og dermed selv finde frem til et svar/en løsning. Dette kaldes den Soc. Konstruktivistisk antagelse. Her igennem vil Hanne måske opnå et nyt syn på, hvorfor hun er som hun er/gør som hun gør. Om det er Hannes ønske at køre Maria, eller om det er hendes behov for at skærme hende fra en mulig mislykket bustur og samfundets, i nogle tilfælde, negative syn på handicappet personer. (12)
I overstående tilfælde kan Løgstrups urørlighedszoneproblematik inddrages. Her kan vejlederen (jeg) ikke svare på Hannes vegne, uden at krænke hende og derfor må hun selv finde frem til facit. Jeg kan, i stedet for at give svar, gå ind og udfordre Hanne, så hun får sine problemstillinger stillet til eftertanke og guide hende til at mestre udfordringen og selv løse problemet. (5)
Efter denne form for vejledning, formoder jeg at Hanne stadig godt kan have brug for at få nogle gode råd, og derfor vil jeg også arbejde med vejledningsformen Rational choice antagelse, hvor min opgave som vejleder er at informere Hanne om muligheder samt give hende gode råd. (12)

Yderligere går det Hanne på, at Claus ikke er engageret. Her er vejledning igen et godt redskab til at komme ind til sagens kerne. Her kan jeg gribe fat i en læringsorienteret vejledning, da det kunne tyde på at Hanne er nødt til at lærer at give noget af ansvaret fra sig, hvormed Claus er nødsaget til at påtage sig en del af ansvaret. Samtidig kan Hanne lærer noget af at give slip og lade Maria forsøge sig med bussen, selvom det er under kompromisforhold. Her går man også ind i en kognitiv vejledning, hvor der arbejdes med Hannes tanker og erkendelser, for at kunne afdække eller erstatte med konstruktive tanker og planer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar