onsdag den 17. februar 2016

Onsdag den 17. Februar

Line S
Havregrød i skålen og kaffe på kanden. 1-2-3 i gang, med en opgave jeg ikke rigtig kunne finde hverken hoved eller hale i.
Jeg har i dag lavet følgende:
-       Beskrevet KORT hvad vejledning er
-       Redigeret i mit korte oplæg om Hanne og Marias forhold.
-       ”Hvorfor ikke lade Maria forsøge sig med at tage bussen” er blevet et punkt jeg har formodet på.
-       Jeg har kort beskrevet fordelene ved at Maria tager bussen og lavet det som overgang til næste punkt
-       Hvordan jeg gennem vejledning kan få Hanne til at finde ud af hvorfor hun er så beskyttende.
o   Jeg har arbejdet med vejsøgende/Soc. Konstruktivistiske antagelse og herunder Løgstrups urørlighedszone (teoretiker, jeg kort har nævnt). Samt begrundet valget heraf.
o   Jeg har formodet at selvom Hanne vha. overstående teori har brug for nogle gode råd og information, og derfor har jeg set KORT på Rational choice antagelse/vejvisende.
-       Jeg har antaget at Maria skal have lov at forsøge sig med at tage bussen alene.
o   Her kan vi trække på det tværfaglige samarbejde med lærerne/pædagogerne i specialklassen, som Hanne har et godt og tæt samarbejde med. Der kunne, i samråd med Maria, Hanne, lærer/pædagog og sundhedspersonalet, udarbejdes en hensigtsmæssige løsning, så Maria kan tage bussen. ” à stykket jeg har skrevet.
o   Hernæst har jeg lavet en tekstboks, med hvad tværfagligt samarbejde egentlig er.
o   Skrevet kort nogle linjer om at pædagogerne/lærerne kan tale med Maria om at køre med bus, mens vi som sundhedsfaglige kan tale med Maria om hvorfor Hanne er beskyttende:  Vi, som sundhedspersonale, kan tale med Maria om hvorfor det kan være at Hanne er bekymret for situationen og dermed give Maria en forståelse, så vidt muligt, for at Hanne ikke gør det for at være led mod Maria, men fordi hun vil passe på hende. ”
o   Jeg er kommet med løsningsforslag til hvordan vi sammen får lavet en hensigtsmæssig og sikker måde maria kører med bussen. à tværfagligt samarbejde med skolen også.

-       Yderligere har jeg lavet et punkt om læringsorienteret vejledning til Hanne, i den forbindelse, at hun skal lærer at lægge noget af ansvaret fra sig og i stedet give det til, iflg. Hende, sin uangageret mand.

Jeg synes det er vanskeligt at finde teoretikere og sætte på. Jeg har brugt ”til den andens bedste” i håb om der var lidt mere teori at finde, bag det powerpoint der blev gennemgået i går på klassen – det har desværre ikke rigtigt været muligt, da det hele er en stor pærevælling (set med mine øjne).

Ditte
I dag har vi arbejdet hjemmefra hver især.
Jeg har i dag leget med bloggen og fået en opsat sådan som jeg havde vist min gruppe igår. Jeg har derefter lagt allerede skrevet indlæg ind på bloggen og er super tilfreds.

Jeg har ikke fået skrevet så meget på Claus i dag men jeg er klar til at gå i krig med opgaven de næste par dage, min plan er at på mandag er jeg godt igang med at besvare de problemstillinger som jeg har fremsat.

Godmorgen ... klokken er 16:21. Jeg er lige vågnet. Efter at have kommet hjem fra min vågne nattevagt 8:30 i morgen og efter at have gået i en semi zombi-tilstand i flere timer eftersom jeg hverken kunne sove men jeg var heller ikke frisk til at kunne tage nogle beslutninger, faldt jeg endelig i søvn kl 13 og vågnede efter 3 timers søvn. Jeg laver mig en god kop kaffe og sætter mig til rette i mit ynglingsspot i sofaen med computeren i skødet. Jeg sidder og funderer over hvordan jeg skal gribe det sociologiske aspekt an i forbindelse med Marie. Jeg synes, at det er svært, da jeg synes, at der er så meget og mine tanker er "all-over-the-place"

  • Jeg ønsker at belyse samfundets syn på minoriteter, som Marie er, og hvordan hun nu er ved at være så voksen at hun godt selv er klar over dette faktum. 
  • Jeg vil også gerne belyse det emne at vi idag selv øger til den opfattelse, at der ikke er plads til mennesker, som er anderledes, da vi når tilbudt nakkefoldsscanninger, så vi har muligheden at skille sig af med barnet i et tidligt stadie, hvis det viser sig at have stor risiko for at udvikle Downs. 
  • På den anden side er der jo også tilbud til familie og personer med Downs syndrom så de har en chancer for et normalt liv med botilbud, hvor de kommer ud i et beskyttet miljø og bor sammen med andre og får en følelse af noget medbestemmelse og selvstændighed
Det er alle tanker som jeg gerne vil belyse i de kommende dage og der skal sikkert nok også komme flere spørgsmål til.

¨
Silje

Puha, skal da indrømme jeg har haft det svært med at komme rundt i det hele. Jeg føler jeg har famlet lidt i blinde, og ikke helt klart at finde den røde tråd. Jeg har stået lidt fast, ved at jeg føler lidt, at jeg kun er inde under modul 2 pensum, nå hvor jeg skal komme ind under fysiologien bag symptomerne af stress- i dette tilfælde, åndenød og søvnbesvær. Jeg har fulstændig kørt fast i det, og ikke formodet at komme nogen vej, uden at sitte og læs og læse, og kun forstå halvparten af hvad jeg læser.
Jeg fik dog en lille snak med Ditte, som kom med en redning, og hjalp mig med det der skulle til, for at komme lidt væk fra den løse ende- og det var noget jeg selv havde tænkt på. For at måske kunne se det større billede- den røde tråd, ’’fik’’ jeg så det ene punktet til Ditte, der omhandler stress- herunder fysiologien, definition, begreber osv. 
For mig er det en helt anden indgangsvinkel, som jeg tror gør det nemmere for mig, at relatere det hele til Claus. Jeg er dog stadig nødt til at prøve at begrænse mig, og ikke have alle de ville tanker og ideer, og hellere i løbet af de neste par dage- skrive en personlig dagsplan til mig selv, her skal jeg også sige at å skrive dagbog, hjælper, mig personligt, rigtig meget.

Jeg vælger at begrænse mig inden for stress, ved at tage udgangspunktet i stressmodellen- herunder en beskrivelse af modellen, og relatere den til Claus.
Stress modellen:


Jeg vil så gå videre med det fysiologske- herunder symptomer, hvor jeg går mere i dybden på åndenød og søvnbesvær. Jeg har allerede lavet min ’’præsentation’’ af åndenød- vil dog ikke lægge det ud ennu, da jeg netopp ikke synes det relaterer på den måde jeg gerne vil til Claus- det vil dog være nemmere for mig senere, at sætte det ind, når jeg så er færdig med det første. 
Jeg har valgt at prøve at finde inspiration og litteratur, udelukkende fra to bøger foreløbig (udover stressmodellen). Dette vælger jeg, lige nu- da jeg synes mange artikler osv henviser til Netterstrøm og Benner J
-          Omsorgens betydning i sygepleje (Sygeplejeteorier) - stress og mestring ved sundhed og sygdom af Patricia Benner
-          Stress og arbejde- Nyeste viden om årsager, konsekvenser, forebyggelse og behandling af Bo Netterstrøm. 

Jeg vælger at læse resten af dagen, og i morgen finder jeg lige ud af det sidste med Ditte- så vi ikke overlapper hverandre, derefter går jeg i krigen, og i får jeres første indlæg ;) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar